Strona główna › Forums › Oprogramowanie › MorphOS i VNC (rozwiązane)
GCC 4.4.4 jest w aktualnym oficjalnym SDK, więc jeżeli go zainstalowałeś, to już masz ten kompilator. Do przełączania się między dwoma kompilatorami służy komenda GCCSelect. Aktualnie aktywny w SDK kompilator sprawdzasz poleceniem:
gcc -v
Ja mam tylko jedną radę, nie stawiaj sobie poprzeczki zbyt wysoko. Jak będziesz chiał zrobić grę zbyt dużą polegniesz i tylko się zniechęcisz zacznij od czegoś co ma szanse ukończena. Aby nie popadać w schematy typu kółko i krzyżyk może być prosta zręcznoścíówka. Spróbuj zaimplementować którąś z ruskich elekronicznych gierek jajka, kaczki kucharzyk. Gra w 2D a obikety możesz wyrenderować w Blenderze. Staiwam orzechy przeciwko kamieniom, że jak postawisz wyżej poprzeczkę to polegniesz. Co do libów jeśli chcesz skupić się na pisaniu gry użyj SDL, korzystając z API będziesz zajmował się bardziej sprawami technicznymi niż samą grą. Ja akurat dla przyjemności zacząłem bawić się API AOS, ale jeśli chciał bym skupić się na grze wybrał bym SDL.
A wiesz, że pomyślałem o tym. I wymyśliłem, że fajnie byłoby zagrać w wariację (bazująca na pomyśle) Donkey Konga Yuniora z automatów/małego Atari. Taka zręcznościówka/plaftormówka mogłaby być fajna. Co do samego C++ do czytam na zmianę Kompedium gier i Symfonię i zobaczymy jak to będzie. Dzięki za troskę.
Ja też się chętnie przyłączę do wątku. Mam zainstalowany MorphOS SDK i o ile kompilacja moich c-wypocin pod konsolą śmiga jak ta lala to chętnie zapoznał bym się także z sdl, ale za cholerę nie mogę dojść do ładu z instalacją sdk do tegoż pakietu. Może MDW by coś skrobnął na ten temat wszak chyba ma największe doświadczenie w tej materii. Ja już mam tak namieszane w systemie, że tylko reinstalka pomoże więc nie pytajcie co i gdzie instalowałem ;).
Na moje oko teoretycznie wszystko jest proste. To co jest w Libs ląduje w LIBS:, to co jest w usr/local/ ląduje w usr:local (przypisanie usr: jest tworzone przez SDK). I powinno działać…
Dzięki. Wszystko teraz śmiga ja ta lala łącznie z sdl 🙂
Mam pytanie jaki standard (1989 r., 1999r) ma język C, który jest dedykowany MorphOS-owi? Może ktoś polecić polską literaturę wyjaśniającą różnice między C++ a C.
Pod tym linkiem masz szczegółowe zestawienie kompatybilności GCC 4.4.5 z SDK ze standardem C99.
Dałem się przekonać do C (C++ jako mniej nasze-systemowe poczeka). Zastanawia mnie, czy C ma jakąś bibliotekę multimedialną , która dostarcza dostęp do karty graficznej, urządzeń wejściowych, dźwięku itp. Jest coś takiego, a jeśli nie to czy da się to stworzyć, czy nie (bo C narzuca jakieś ograniczenia w tym zakresie) ?
Nie, od tego masz API systemu, albo sięgasz np. po SDL albo AmiDARK Engine.
No to zdecydowanie API systemu skoro wybrałem C. Odstawiłem na razie C++ właśnie z powodu SDL-a. Nie podoba mi się to jak pożera zasoby.
Czyli przy platformówce i grafice 2D będę musiał odwołać się do:
– exec.library => główna sterująca wszystkimi innymi
– cybergraphics.library – grafika 2D
– intuition.library – sterowanie => klawaitura, mysz, joystick
– muimaster.library – okienka na stronie startowej => menu gry
– locale.library – jeżeli będę chiał stworzyć polską wersję językową, czy jakąkolwiek? (angielska wersja językowa jest domyślna?)
No takie może śmieszne pytania zadaje. Jakieś przykłady praktyczne zastosowania powyższych bibliotek (kody, gdyby jeszcze kolorem były zaznaczone )
Czyli przy platformówce i grafice 2D będę musiał odwołać się do:
– exec.library => główna sterująca wszystkimi innymi
– cybergraphics.library – grafika 2D
– intuition.library – sterowanie => klawaitura, mysz, joystick
– muimaster.library – okienka na stronie startowej => menu gry
– locale.library – jeżeli będę chiał stworzyć polską wersję językową, czy jakąkolwiek? (angielska wersja językowa jest domyślna?)
No takie może śmieszne pytania zadaje. Jakieś przykłady praktyczne zastosowania powyższych bibliotek (kody, gdyby jeszcze kolorem były zaznaczone )
Moim zdaniem idzesz w najgorszym z możliwych kierunków. Zniechęcisz się tylko i nie skończysz gry. Da się napisać aplikacje w SDL tak aby nie zjadała 100 % procka. Kiedyś była już o tym dyskusja. Nie ma sensy męczyć się niskopoziomowo jeśli twoim celem jest pisanie gry, a nie zabawa procedurkami rysowania bitmapy. Komercyjne gry były w SDL pisane pod MOSa jak Robin Hood.
Kup Hollywood i napisz prostą grę w tym programie. Jak CI się uda i będzisz chciał kontynułować tworzenie gier przeskoczysz na C.
Poczytałem o SDL-u i spróbuję z tą biblioteką. Nie chcę kupować Hollywood-a, bo praca z platformówką ma być próba wprawienia się w programowanie. Przyznam się, że co do SDL-a to kiepsko kojarzę, żeby były gdzieś jakiejś konkretne rozwiązania podane co zrobić, żeby nie zjadło całych zasobów. Poszukam jeszcze. Widzę, że jesteś obeznany z programowaniem, dlatego odpowiedz mi jak jest z istnieniem tych bibliotek dla MorphOS-a: Allegro, Irrlicht, SFML?
PS. A jak tam Twoje boje z E? Mało literatury na temat tego języka. Dla C/C++ jest zdecydowanie więcej.
Moje boje z E skończyły się na poprawnym skonfigurowaniu sobie środowiska oraz znaleźieniu edytora co by podświetlał składnię. Było to jeszcze przed pojawianiem się nowego SDK. Zacząłem także, przepisywać 1 i 2 tutorial Nehe (OpenGL) skompilował się, ale nie został skończony.
Staram się po pracy ostatnio jakoś mniej siedzieć przy kompie oraz nie mam zapału do programowania stąd na chwile obecną temat zarzuciłem, ale na pewno do niego wrócę.
Jako że MOS jest zgodny z AmigaOS to tutoriali i materiałów na sieci jest do E bardzo dużo. Te co są na PPA wystarczą aby zrozumieć język, a reszta to tylko wołania libów więc jak w C. Nadal uważam, że język jest świetny i przyjemnie się w nim piszę pod AOSy, po to został stworzony. W nim powstał na przykład świetny kombajn graficzny Photogenics.
Nie wiem jak Allegro, Irrlicht, SFML pod MOSA. Irrlicht to silnik 3d i go nie ma. Niepotrzebie sobie zawracach głowę 10 różnych bibliotek. Posłuchaj innych co programują SDL jest wystarczający nie ma problemu, aby wołać do z C++.
Swoją drogą w Hollywood właśnie programujesz. Jest tam język podobny do basica na początek myślę, że łatwiej pojąć podstawy programowania w czymś takim, niż walczyć z C gdzie trzeba myśleć o zwalnianiu pamięci i obsłudze całej masy systemowych zdarzeń. Z tego co widzę, nie za bardzo rozumiesz na czym programowanie polega więc zaczynanie od C może być zniechęcające. Ja tam zaczynałem od Basica(AMOSA)/QBasica później był Pascal, C skończyłem oczywiście na Javie. Zdecydowanie łatwiej mi było uczyć się kolejnych języków jak podstawy programowania (instrukcje sterujące, zmienne, funkcje) znałem i nauczyłem się ich na Basicu.
Może masz rację z tą nauką.
Copyright 2014 - Wszelkie prawa zastrzeżone MorphOS.pl