MorphOS.pl – Polska strona użytkowników MorphOS-a
MorphOS.pl – Polska strona użytkowników MorphOS-a

Regina Rexx 3.5.119 grudnia 2012

Problem języka skryptowego ARexx w MorphOS-ie (i innych syste­mach amigowych) próbuje się rozwiązać na dwa sposoby. Pierwszy z nich to wyposażanie innych znanych języków skryptowych (np. Lua czy Python) w rozszerzenia pozwalające na komunikację z portami ARexxa aplikacji. Drugie podejście to użycie innej implementacji języka Rexx, bądź to pisanej od zera, bądź przeportowanej. Rezultatem tego podejścia jest port interpretera Regina Rexx wykonany przez Stafa Verhaegena, a wywodzący się z AROS-a. Ponieważ jest to natywna aplikacja PowerPC, jest znacznie szybsza od starego amigowego ARexxa, z drugiej strony, mimo wysokiej kompatybilności samego języka, nie jest w stanie całkowicie go zastąpić. Zainteresowani mogą pobrać archiwum z MorphOS Files.

Zamieszczone przez: admin, 5 komentarzy

Komentarze:

  • AvatarEnder

    Działa natywnie – super wiadomość.
    Wysoka kompatybilność – super wiadomość.
    Nie jest w stanie zastąpić całkowicie Arexxaz klasyka – to chyba źle.

    konkluzja:

    Myślę, że team powinien przejrzeć swoje plany dotyczące dalszego rozwoju systemu i zastanowić się (a może zapytać), który z języków (3 wspomnianych w wiadomości) ma się stać oficjalnym "standardem" MorphOS-a i włączyć go oficjalnie do systemu.
    Nigdy nie korzystałem z Arexxa, więc nie będę obiektywny, ale myślę, że warto wziąć pod uwagę wielkość środowisk każdego z języków (pod kątem potencjalnych użytkowników/programistów) i panującą modę (brr) w świecie IT. Jeżeli coś jest dzisiaj marginesem, to może warto sobie to odpuścić?

    konkluzja 2:

    I znowu klasyczne korzenie dają znac o sobie. Z jednej strony ich odcięcie w tej chwili, mogoby zaszkodzić, z drugiej kiedyś w końcu ta "pępowina" zacznie dusić. Chyba warto przygotować się to odcięcia, żeby nie stracić zbyt wiele krwi (użytkowników przywiązanych do starego softu). Mnie osobiście wkurza, że czasami jakiś soft ma "focha" i zawiesi się na moim makowcu. Podejrzewam, że to te klasyczne korzenie są tego powodem.
    Żeby nie było próbuję złożyć sobie klasyka do gier (niech dzieciaki mają frajdę i ja przy okazji, szczególnie jeśli chodzi o starsze tytuły), do nowszych tytułów ma MorphOS-a i makowca.

    Konkluzja 3:

    Co chciałem przez to powiedzieć? Moi drodzy za dużo rozdrabniania się z tymi standardami, trzeba się na coś zdecydować, a później może jakies bounty na dostosowanie/przepisanie oprogramowania dla Motylka.

  • Avatarkrashan
    Moi drodzy za dużo rozdrabniania się z tymi standardami, trzeba się na coś zdecydować, a później może jakies bounty na dostosowanie/przepisanie oprogramowania dla Motylka.

    Przecież nie zabronisz Verhaegenowi (osobie dość luźno zresztą związanej z MorphOS-em…) przeportować, a Haubentalowi (znanemu ze skłonności wrzucania na Aminet czegokolwiek co się da skompilować, niezależnie od użyteczności) opublikować portu tego czy innego języka. Co wcale nie znaczy, że stanie się standardem pod MorphOS-em. Z drugiej strony w takim specyficznym środowisku jak morphosowe – gdzie większość użytkowników dobrze wie czego chce i przeważnie każdy chce czego innego – próba narzucania standardów drogą „administracyjną” może się nie powieść. Standardem będzie to, co będzie wygodne i chętnie używane. Osobiście wiele robię, żeby był to język Lua, ale czas pokaże. Pierwszy krok już jest – port Lua jest standardowym elementem systemu. Można kontrolować programy poprzez ich porty ARexxa (nawet programy stare, np. TVPainta). Teraz w planach jest pójście dalej i zachęcenie użytkowników również do pisania aplikacji w tym języku.

  • AvatarEnder
    Z drugiej strony w takim specyficznym środowisku jak morphosowe – gdzie większość użytkowników dobrze wie czego chce i przeważnie każdy chce czego innego – próba narzucania standardów drogą „administracyjną” może się nie powieść.

    Ja uważam, że zbyt duża swoboda (demokracja) prowadzi do anarchii, a tego chyba też nie potrzebujemy w tak małym/specyficznym środowisku. Tacy laicy jak ja wezmą "co dacie", a Ci bardziej świadomi mogliby w jakiś sposób zagłosować, dać do zrozumienia co być powinno (czyli co jest popularniejsze, lepsze ich zdaniem).

    Teraz w planach jest pójście dalej i zachęcenie użytkowników również do pisania aplikacji w tym języku.

    Super wiadomość. Nie wiem, bo bawię się (jak to laik potrafi Pythonem) i ważną rzeczą dla mnie przynajmniej jest dostepność literatury na temat danego języka programowania w naszym ojczystym języku. Z Pythonem jest średnio, a jak jest z LUA? No i w jaki sposób chcesz zachęcić do pisania w tym języku (pytam z czystej ciekawści)?

  • Avatarkrashan
    ważną rzeczą dla mnie przynajmniej jest dostepność literatury na temat danego języka programowania w naszym ojczystym języku. Z Pythonem jest średnio, a jak jest z LUA? No i w jaki sposób chcesz zachęcić do pisania w tym języku (pytam z czystej ciekawści)?

    Z Lua też jest średnio. Z drugiej strony, dla programisty znajomość angielskiego jest obowiązkowa i zamiast narzekać na brak literatury w języku ojczystym, wziąłbym się za angielski. A jak chcę zachęcić? Po prostu aplikacje w Lua będzie się pisało łatwiej niż w C/C++. Zachęcę przykładami.

  • AvatarEnder

    Nauka angielskiego cały czas w planach, ale jakoś nie wierzę, że dzieki kursom opanuję go w takim zakresie, żeby sobie na luzie czytać literaturę techniczną. W każdym razie próbuję. Co do przykładów to zapowiada się ciekawie. Powodzenia.

  • Dodaj komentarz