Strategiczna gra turowa Heroes of Might and Magic II to klasyka gatunku, wydana w 1996 roku. Drugą młodość gra przeżywa za sprawą zespołu programistów, którzy stworzyli darmową, przenośną reimplementację gry, czyli Free Heroes II. Dzięki temu, za sprawą Pawła „stefkosa” Stefańskiego i Filipa „widelca” Maryjańskiego gra zawitała również na MorphOS-a. Do rozgrywki, oprócz archiwum z grą, potrzebne są dane z oryginału gry dla PC, może to być zarówno wersja demo, jak i pełna.
Zamieszczone przez: admin, 17 komentarzy
Komentarze:
Brawo chłopaki! Trzeba jak najszybciej doprowadzić MDD do życia..
Nie przepadam z tym gatunkiem gier ale i tak szacun dla Stefkosa & Wideleca.
Gratulacje dla obu Panów.
Wszystko pięknie ładnie, gratuluję udanego portu. Ale!
1. Czemu podczas wodzenia kursorem po mapie grze zdarza się "zastanowić" dobrą chwilę?
2. Udało się komuś zapisać i wczytać stan gry?
to takie szybkie spostrzeżenia najbardziej wkurzających detali. Jest tego trochę więcej, ale… po kolei 😉
Może dlatego, że cały projekt jest wciąż na etapie wersji 0.6?
1. Czemu podczas wodzenia kursorem po mapie grze zdarza się "zastanowić" dobrą chwilę?
2. Udało się komuś zapisać i wczytać stan gry?
to takie szybkie spostrzeżenia najbardziej wkurzających detali. Jest tego trochę więcej, ale… po kolei 😉
1. Gra ma bardzo "ciężki" system cache’u dla danych pobranych z *.agg. Można by poprawić, ale i tak już za dużo rzeczy napisanych od nowa jest w tym porcie…
2. Sprawdzę, dzięki za uwagę.
Jeśli jest więcej to pisz. 🙂
<edit> ad. 2 – rzeczywiście jest błąd. jutro postaram się dać poprawioną wersję. </edit>
Może dlatego, że cały projekt jest wciąż na etapie wersji 0.6?
To mnie nie przekonuje. Wcześniejsze wersje tak nie miały.
@widelec:
Pogram jeszcze trochę i pozgłaszam. Z tego co zauważyłem, to:
– dźwięki "otoczenia" (tzn. przy morzu słyszymy szum fal, przy tartaku – odgłos piłowania itp.) odtwarzane są raz, zamiast w pętli
– po ucieczce z pola bitwy wykupiłem z powrotem herosa w mieście. Ku mojemu zaskoczeniu nadal był dostępny w tawernie (niestety, próba kupienia go drugi raz spełzła na niczym 🙂
– podczas rozbudowy zamku widać wyraźnie jak wrysowuje się prostokątna bitmapa budowanego obiektu (z dziwnymi, żółtozielonymi kolorami przejścia)
– wciąż nie można dzielić jednej jednostki pomiędzy kilka slotów/kilku bohaterów (to niestety błąd/zaniedbanie w kodzie bazowym)
etc. etc. Tak jak pisałem – potestuję jeszcze trochę (najlepiej na poprawionej pod kątem sejwowania wersji – hint, hint) i posprawdzam czy moje spostrzeżenia były słuszne.
Fiu fiu… no to fani gatunku mają w co grać. Szacun na autorów wersji dla MorphOS. Tym bardziej, że z tego co widzę port wymagał ingerencji w kod, a werdług mnie nie ma nic gorszego niż grzebanie się w cudzym kodzie. 🙂
To mnie nie przekonuje. Wcześniejsze wersje tak nie miały.
Jeśli o to chodzi to od czasów poprzednio przeportowanych na MorphOSa wersji dużo się w samym silniku zmieniło. Niestety, nie zawsze były to zmiany na lepsze.
Pogram jeszcze trochę i pozgłaszam. Z tego co zauważyłem, to:
– dźwięki "otoczenia" (tzn. przy morzu słyszymy szum fal, przy tartaku – odgłos piłowania itp.) odtwarzane są raz, zamiast w pętli
Tak rzeczywiście jest. Tylko czy tak nie powinno być? Dysponujesz może możliwością odpalenia fheroes2 na win/lin i sprawdzenia?
– wciąż nie można dzielić jednej jednostki pomiędzy kilka slotów/kilku bohaterów (to niestety błąd/zaniedbanie w kodzie bazowym)
To już są problemy silnika. O bugu z wykupywaniem herosa nic nie słyszałem, ale dzielenie jednostek widziałem chyba w TODO.
A to już problem portu. 🙂 Postaram się go wytropić i poprawić.
Wersja z naprawionym problemem zapisu i odczytu stanu gry jest już dostępna na Morphos-Files. Przepraszam za problem i dziękuję za szybkie zgłoszenie. 🙂
W tej nowej wersji (tzn. z 26.07.) zapis gry ma już działać? Bo szczerze mówiąc próbowałem wczoraj przechodzić i objaw był taki sam. Chyba, że zrobiłem błąd nadpisując stare pliki nowymi wersjami. Dzisiaj spróbuję "na czysto".
Co jeszcze zauważyłem?
– niekiedy przy krawędzi nieodkrytego ekranu na czarnym tle pojawia się ikonka Rangerów (niebieskich łuczników z zamku rycerza), chociaż wcale tam nie stoją.
– w oryginalnej grze można było skorzystać z elementu planszy stojąc na nim (wciskając spację) – na przykład widząc, że drugiego wyjścia z teleportu broni legion czarnych smoków :). Pod fheroes2 mi się to nie udało (ale znów – pewnie jest to kwestia dopracowania samego silnika).
Powinno zadziałać po samej podmiance binarki. Sprawdź dokładnie i w razie problemów zerknij Snoopium co się dzieje.
– niekiedy przy krawędzi nieodkrytego ekranu na czarnym tle pojawia się ikonka Rangerów (niebieskich łuczników z zamku rycerza), chociaż wcale tam nie stoją.
Najprawdopodobniej to wynika z tego samego błędu co problemy z grafiką przy stawianiu nowych budynków w zamku.
Tutaj się zdziwiłem. SOA#1, czyli u mnie działa™. 😉 Jeśli możesz to sprawdź jeszcze raz.
A czy port dziala z wersja PL i Gold ?
Tak, ale są wtedy lekkie "dziwne" zachowania. Np. czasami jest napis po polsku, czasami po angielsku, jednak w samej grze to nie przeszkadza. Teoretycznie silnik posiada możliwość lokalizacji (istnieje nawet polska), ale uruchomienie tego pod MorphOSem jest IMO nieopłacalne (konieczność przepisania dużego fragmentu kodu lub "doportowania" zewnętrznych narzędzi).
Powinno zadziałać po samej podmiance binarki. Sprawdź dokładnie i w razie problemów zerknij Snoopium co się dzieje.
Zadziałało po podmianie binarki i stworzeniu katalogu /save wewnątrz /files.
Tutaj się zdziwiłem. SOA#1, czyli u mnie działa™. 😉 Jeśli możesz to sprawdź jeszcze raz.
Masz rację. Wina prawdopodobnie po mojej stronie (czasem moja klawiatura pod USB się "gubi" i trzeba ją ponownie podłączyć, żeby zadziałała – podczas gry w Heroes 2 rzadko korzysta się z klawiatury, więc nie zauważyłem).
Co ciekawe – jest całkiem sporo usprawnień silnika, których nie widać na pierwszy rzut oka – typu charakterystyczne dla trzeciej części "czekanie" z ruchem (bez tracenia kolejki) przez jednostkę podczas walki, +2 do obrony gdy dajemy "skip", możliwość ustawienia "strażnika" dla kopalni… Trzeba je tylko włączyć w konfiguracji. Fajna sprawa. Żeby jeszcze tych "przycinek" nie było…
P.S. Na MorphZone SixK pisze, że AI w dostępnych publicznie źródłach jest słabsza, niż w oficjalnych portach tworzonych przez samego autora (ktoś tam ponoć podkradł ten kod i użył w komercyjnej produkcji, czy jakoś tak). Prawda li to? Bo faktycznie, coś jakby komputer grał słabo…
Wybacz, lha mi wywalił z archiwum puste katalogi. Postaram się, żeby więcej się taki błąd już nie powtórzył.
Jak częste są u Ciebie te "przycinki"?
Tak, niestety to prawda.
Wybacz, lha mi wywalił z archiwum puste katalogi. Postaram się, żeby więcej się taki błąd już nie powtórzył.
A ja się zastanawiałem do czego są potrzebne te pliki .dummy siedzące czasem samotnie w katalogu…
To zależy. Z reguły podczas poruszania się po mapie, nawet kilka razy na turę (szczególnie jak się ma kilku herosów) podczas wyznaczania ścieżki gra potrafi się "zamyślić" na dobre kilka sekund z odświeżeniem wskaźnika. Podczas walki jednostki czasem zwalniają w pół kroku, ba! Udało mi się "zamrozić" grę na ekranie miasta (podczas klikania na zamku). Ale być może ma znaczenie, że uruchamiam sobie fheroes2 w natywnej rozdziałce monitora (1024×768).
Tak, niestety to prawda.
Niefart. Nic nie daje takiej satysfakcji jak wygrana z wymagającym przeciwnikiem. Podejrzewam, że próby namówienia autora, żeby uczynił MorphOS "oficjalnym" buildem spełzną na niczym?
P.S. Przełączyłem na 640×480 i faktycznie, w tej rozdzielczości spowolnienia (o ile są) są niezauważalne. Moją uwagę zwróciło jednak to, że nie zapisują się Highscores.
P.S.S. Po jakimś czasie gry wyskakuje okienko shella z informacją "Mixer::PlayRAW: mixer is full". Co prawda jest to nieszkodliwe (a w każdym razie nie zauważyłem, żeby w czymś przeszkadzało), ale… co to?
Na Morphos-files jest już dostępna zaaktualizowana wersja poprawiająca zauważone błędy (problemy z highscores, komunikat mixera, niektóre przekłamania graficzne).