MorphOS.pl – Polska strona użytkowników MorphOS-a
MorphOS.pl – Polska strona użytkowników MorphOS-a

Free Heroes II25 lipca 2011

Strategiczna gra turowa Heroes of Might and Magic II to klasyka gatunku, wydana w 1996 roku. Drugą młodość gra przeżywa za sprawą zespołu programistów, którzy stworzyli darmową, przenośną reimplementację gry, czyli Free Heroes II. Dzięki temu, za sprawą Pawła „stefkosa” Stefańskiego i Filipa „widelca” Maryjańskiego gra zawitała również na MorphOS-a. Do rozgrywki, oprócz archiwum z grą, potrzebne są dane z oryginału gry dla PC, może to być zarówno wersja demo, jak i pełna.

Zamieszczone przez: admin, 17 komentarzy

Komentarze:

  • Avatarwaldiamiga

    Nie przepadam z tym gatunkiem gier ale i tak szacun dla Stefkosa & Wideleca.

  • Avatarrecedent

    Wszystko pięknie ładnie, gratuluję udanego portu. Ale!

    1. Czemu podczas wodzenia kursorem po mapie grze zdarza się "zastanowić" dobrą chwilę?
    2. Udało się komuś zapisać i wczytać stan gry?

    to takie szybkie spostrzeżenia najbardziej wkurzających detali. Jest tego trochę więcej, ale… po kolei 😉

  • Avatarkrashan
    Czemu podczas wodzenia kursorem […]

    Może dlatego, że cały projekt jest wciąż na etapie wersji 0.6?

  • Avatarwidelec
    Wszystko pięknie ładnie, gratuluję udanego portu. Ale!

    1. Czemu podczas wodzenia kursorem po mapie grze zdarza się "zastanowić" dobrą chwilę?
    2. Udało się komuś zapisać i wczytać stan gry?

    to takie szybkie spostrzeżenia najbardziej wkurzających detali. Jest tego trochę więcej, ale… po kolei 😉

    1. Gra ma bardzo "ciężki" system cache’u dla danych pobranych z *.agg. Można by poprawić, ale i tak już za dużo rzeczy napisanych od nowa jest w tym porcie…
    2. Sprawdzę, dzięki za uwagę.

    Jeśli jest więcej to pisz. 🙂

    <edit> ad. 2 – rzeczywiście jest błąd. jutro postaram się dać poprawioną wersję. </edit>

  • Avatarrecedent
    Czemu podczas wodzenia kursorem […]

    Może dlatego, że cały projekt jest wciąż na etapie wersji 0.6?

    To mnie nie przekonuje. Wcześniejsze wersje tak nie miały.

    @widelec:

    Pogram jeszcze trochę i pozgłaszam. Z tego co zauważyłem, to:
    – dźwięki "otoczenia" (tzn. przy morzu słyszymy szum fal, przy tartaku – odgłos piłowania itp.) odtwarzane są raz, zamiast w pętli
    – po ucieczce z pola bitwy wykupiłem z powrotem herosa w mieście. Ku mojemu zaskoczeniu nadal był dostępny w tawernie (niestety, próba kupienia go drugi raz spełzła na niczym 🙂
    – podczas rozbudowy zamku widać wyraźnie jak wrysowuje się prostokątna bitmapa budowanego obiektu (z dziwnymi, żółtozielonymi kolorami przejścia)
    – wciąż nie można dzielić jednej jednostki pomiędzy kilka slotów/kilku bohaterów (to niestety błąd/zaniedbanie w kodzie bazowym)

    etc. etc. Tak jak pisałem – potestuję jeszcze trochę (najlepiej na poprawionej pod kątem sejwowania wersji – hint, hint) i posprawdzam czy moje spostrzeżenia były słuszne.

  • AvatarMDW

    Fiu fiu… no to fani gatunku mają w co grać. Szacun na autorów wersji dla MorphOS. Tym bardziej, że z tego co widzę port wymagał ingerencji w kod, a werdług mnie nie ma nic gorszego niż grzebanie się w cudzym kodzie. 🙂

  • Avatarwidelec
    Może dlatego, że cały projekt jest wciąż na etapie wersji 0.6?

    To mnie nie przekonuje. Wcześniejsze wersje tak nie miały.

    Jeśli o to chodzi to od czasów poprzednio przeportowanych na MorphOSa wersji dużo się w samym silniku zmieniło. Niestety, nie zawsze były to zmiany na lepsze.

    @widelec:

    Pogram jeszcze trochę i pozgłaszam. Z tego co zauważyłem, to:
    – dźwięki "otoczenia" (tzn. przy morzu słyszymy szum fal, przy tartaku – odgłos piłowania itp.) odtwarzane są raz, zamiast w pętli

    Tak rzeczywiście jest. Tylko czy tak nie powinno być? Dysponujesz może możliwością odpalenia fheroes2 na win/lin i sprawdzenia?

    – po ucieczce z pola bitwy wykupiłem z powrotem herosa w mieście. Ku mojemu zaskoczeniu nadal był dostępny w tawernie (niestety, próba kupienia go drugi raz spełzła na niczym 🙂
    – wciąż nie można dzielić jednej jednostki pomiędzy kilka slotów/kilku bohaterów (to niestety błąd/zaniedbanie w kodzie bazowym)

    To już są problemy silnika. O bugu z wykupywaniem herosa nic nie słyszałem, ale dzielenie jednostek widziałem chyba w TODO.

    – podczas rozbudowy zamku widać wyraźnie jak wrysowuje się prostokątna bitmapa budowanego obiektu (z dziwnymi, żółtozielonymi kolorami przejścia)

    A to już problem portu. 🙂 Postaram się go wytropić i poprawić.

    etc. etc. Tak jak pisałem – potestuję jeszcze trochę (najlepiej na poprawionej pod kątem sejwowania wersji – hint, hint) i posprawdzam czy moje spostrzeżenia były słuszne.

    Wersja z naprawionym problemem zapisu i odczytu stanu gry jest już dostępna na Morphos-Files. Przepraszam za problem i dziękuję za szybkie zgłoszenie. 🙂

  • Avatarrecedent

    W tej nowej wersji (tzn. z 26.07.) zapis gry ma już działać? Bo szczerze mówiąc próbowałem wczoraj przechodzić i objaw był taki sam. Chyba, że zrobiłem błąd nadpisując stare pliki nowymi wersjami. Dzisiaj spróbuję "na czysto".

    Co jeszcze zauważyłem?
    – niekiedy przy krawędzi nieodkrytego ekranu na czarnym tle pojawia się ikonka Rangerów (niebieskich łuczników z zamku rycerza), chociaż wcale tam nie stoją.
    – w oryginalnej grze można było skorzystać z elementu planszy stojąc na nim (wciskając spację) – na przykład widząc, że drugiego wyjścia z teleportu broni legion czarnych smoków :). Pod fheroes2 mi się to nie udało (ale znów – pewnie jest to kwestia dopracowania samego silnika).

  • Avatarwidelec
    W tej nowej wersji (tzn. z 26.07.) zapis gry ma już działać? Bo szczerze mówiąc próbowałem wczoraj przechodzić i objaw był taki sam. Chyba, że zrobiłem błąd nadpisując stare pliki nowymi wersjami. Dzisiaj spróbuję "na czysto".

    Powinno zadziałać po samej podmiance binarki. Sprawdź dokładnie i w razie problemów zerknij Snoopium co się dzieje.

    Co jeszcze zauważyłem?
    – niekiedy przy krawędzi nieodkrytego ekranu na czarnym tle pojawia się ikonka Rangerów (niebieskich łuczników z zamku rycerza), chociaż wcale tam nie stoją.

    Najprawdopodobniej to wynika z tego samego błędu co problemy z grafiką przy stawianiu nowych budynków w zamku.

    – w oryginalnej grze można było skorzystać z elementu planszy stojąc na nim (wciskając spację) – na przykład widząc, że drugiego wyjścia z teleportu broni legion czarnych smoków :). Pod fheroes2 mi się to nie udało (ale znów – pewnie jest to kwestia dopracowania samego silnika).

    Tutaj się zdziwiłem. SOA#1, czyli u mnie działa™. 😉 Jeśli możesz to sprawdź jeszcze raz.

  • Avatarwidelec
    A czy port dziala z wersja PL i Gold ?

    Tak, ale są wtedy lekkie "dziwne" zachowania. Np. czasami jest napis po polsku, czasami po angielsku, jednak w samej grze to nie przeszkadza. Teoretycznie silnik posiada możliwość lokalizacji (istnieje nawet polska), ale uruchomienie tego pod MorphOSem jest IMO nieopłacalne (konieczność przepisania dużego fragmentu kodu lub "doportowania" zewnętrznych narzędzi).

  • Avatarrecedent
    W tej nowej wersji (tzn. z 26.07.) zapis gry ma już działać? Bo szczerze mówiąc próbowałem wczoraj przechodzić i objaw był taki sam. Chyba, że zrobiłem błąd nadpisując stare pliki nowymi wersjami. Dzisiaj spróbuję "na czysto".

    Powinno zadziałać po samej podmiance binarki. Sprawdź dokładnie i w razie problemów zerknij Snoopium co się dzieje.

    Zadziałało po podmianie binarki i stworzeniu katalogu /save wewnątrz /files.

    – w oryginalnej grze można było skorzystać z elementu planszy stojąc na nim (wciskając spację) – na przykład widząc, że drugiego wyjścia z teleportu broni legion czarnych smoków :). Pod fheroes2 mi się to nie udało (ale znów – pewnie jest to kwestia dopracowania samego silnika).

    Tutaj się zdziwiłem. SOA#1, czyli u mnie działa™. 😉 Jeśli możesz to sprawdź jeszcze raz.

    Masz rację. Wina prawdopodobnie po mojej stronie (czasem moja klawiatura pod USB się "gubi" i trzeba ją ponownie podłączyć, żeby zadziałała – podczas gry w Heroes 2 rzadko korzysta się z klawiatury, więc nie zauważyłem).

    Co ciekawe – jest całkiem sporo usprawnień silnika, których nie widać na pierwszy rzut oka – typu charakterystyczne dla trzeciej części "czekanie" z ruchem (bez tracenia kolejki) przez jednostkę podczas walki, +2 do obrony gdy dajemy "skip", możliwość ustawienia "strażnika" dla kopalni… Trzeba je tylko włączyć w konfiguracji. Fajna sprawa. Żeby jeszcze tych "przycinek" nie było…

    P.S. Na MorphZone SixK pisze, że AI w dostępnych publicznie źródłach jest słabsza, niż w oficjalnych portach tworzonych przez samego autora (ktoś tam ponoć podkradł ten kod i użył w komercyjnej produkcji, czy jakoś tak). Prawda li to? Bo faktycznie, coś jakby komputer grał słabo…

  • Avatarwidelec
    Zadziałało po podmianie binarki i stworzeniu katalogu /save wewnątrz /files.

    Wybacz, lha mi wywalił z archiwum puste katalogi. Postaram się, żeby więcej się taki błąd już nie powtórzył.

    Co ciekawe – jest całkiem sporo usprawnień silnika, których nie widać na pierwszy rzut oka – typu charakterystyczne dla trzeciej części "czekanie" z ruchem (bez tracenia kolejki) przez jednostkę podczas walki, +2 do obrony gdy dajemy "skip", możliwość ustawienia "strażnika" dla kopalni… Trzeba je tylko włączyć w konfiguracji. Fajna sprawa. Żeby jeszcze tych "przycinek" nie było…

    Jak częste są u Ciebie te "przycinki"?

    P.S. Na MorphZone SixK pisze, że AI w dostępnych publicznie źródłach jest słabsza, niż w oficjalnych portach tworzonych przez samego autora (ktoś tam ponoć podkradł ten kod i użył w komercyjnej produkcji, czy jakoś tak). Prawda li to? Bo faktycznie, coś jakby komputer grał słabo…

    Tak, niestety to prawda.

  • Avatarrecedent
    Zadziałało po podmianie binarki i stworzeniu katalogu /save wewnątrz /files.

    Wybacz, lha mi wywalił z archiwum puste katalogi. Postaram się, żeby więcej się taki błąd już nie powtórzył.

    A ja się zastanawiałem do czego są potrzebne te pliki .dummy siedzące czasem samotnie w katalogu…

    Jak częste są u Ciebie te "przycinki"?

    To zależy. Z reguły podczas poruszania się po mapie, nawet kilka razy na turę (szczególnie jak się ma kilku herosów) podczas wyznaczania ścieżki gra potrafi się "zamyślić" na dobre kilka sekund z odświeżeniem wskaźnika. Podczas walki jednostki czasem zwalniają w pół kroku, ba! Udało mi się "zamrozić" grę na ekranie miasta (podczas klikania na zamku). Ale być może ma znaczenie, że uruchamiam sobie fheroes2 w natywnej rozdziałce monitora (1024×768).

    P.S. Na MorphZone SixK pisze, że AI w dostępnych publicznie źródłach jest słabsza, niż w oficjalnych portach tworzonych przez samego autora (ktoś tam ponoć podkradł ten kod i użył w komercyjnej produkcji, czy jakoś tak). Prawda li to? Bo faktycznie, coś jakby komputer grał słabo…

    Tak, niestety to prawda.

    Niefart. Nic nie daje takiej satysfakcji jak wygrana z wymagającym przeciwnikiem. Podejrzewam, że próby namówienia autora, żeby uczynił MorphOS "oficjalnym" buildem spełzną na niczym?

    P.S. Przełączyłem na 640×480 i faktycznie, w tej rozdzielczości spowolnienia (o ile są) są niezauważalne. Moją uwagę zwróciło jednak to, że nie zapisują się Highscores.

    P.S.S. Po jakimś czasie gry wyskakuje okienko shella z informacją "Mixer::PlayRAW: mixer is full". Co prawda jest to nieszkodliwe (a w każdym razie nie zauważyłem, żeby w czymś przeszkadzało), ale… co to?

  • Avatarwidelec

    Na Morphos-files jest już dostępna zaaktualizowana wersja poprawiająca zauważone błędy (problemy z highscores, komunikat mixera, niektóre przekłamania graficzne).

  • Dodaj komentarz