Strona główna › Forums › Oprogramowanie › MorphOS i VNC (rozwiązane)
Witam
Pytanie naiwne, ale klikając na podobny wątek na PPA wywnioskowałem z dyskusji, że lepiej uczyć się C niż C++? No i po drugie czy ucząc się i wklepując jakiś kod, mogę bez przeszkód korzystać z przykładów dla PC Windows i x86? Mam książki, które traktują o programowaniu, ale wyłącznie na przykładzie Widowsa i x86. Jutro napiszę co za książki mam dokładnie.
Sprawa jak zwykle dyskusyjna. Moim zdaniem nad C jest łatwiej zapanować. Jeżeli chcesz pisać programy szybkie i efektywne, przy C++ musisz dobrze wiedzieć co robisz. Ten język robi sporo „za plecami programisty” i czasem można się nieźle zdziwić. C jest, jak to mówią, wysokopoziomowym asemblerem i zrobi co mu każesz. Druga sprawa to to, że niektóre konstrukcje C++, dokładniej wyjątki, są czasem niezbyt przyjazne MorphOS-owi. No i trzecia sprawa. Jak się zagłębisz w MUI, będzie Ci się mieszała obiektowość MUI z obiektowością C++, co jest niezbyt przyjemne w sumie.
To zależy. Generalnie odpowiedź brzmi nie. Nawet jeżeli książki nie nawiązują do API Windowsa, to ograniczają się do biblioteki standardowej. Żeby dobrze programować pod MorphOS-em (jak i pod każdym innym systemem) trzeba dobrze poznać jego API. Bez tego można pisać proste shellowe komendy albo gierki w SDL-u.
Ja tam badam sobie E. Znalazłem w końcu pod MOSa jakiś edytor co podświetla składnię i zaczynam zabawę z tinyGL.
No tak ale ty programowac umiesz w innych jezykach a to E traktujesz jako egzotyke:)
Ender, tak jak bylo powiedziane. Na amidze ucz sie C bo najlatwiej. Bedziesz chcial siegnac po C++, to nie bedzie problemu w przyszlosci. Wystarczy ksiazka i checi, a z C bedzie ci latwiej przejsc na C++. Kiedys zaczniesz pisac aplikacje w MUI i
zobaczysz mankamety c++ w MUI. Krashan to ujal dosyc dobrze.
Wpierw AmigaOS API ale nie wdawaj sie za bardzo w szczegoly dotyczace budowy interfejsu graficznego w intuition bo to sieczka.
Przejdziesz do budowania UI w MUI ktory jest latwiejszy,klarowniejszy, obiektowy itp.
Oczywiscie, podstaw komunikacji miedzyprocesowej czy komunikacji okien w AOS nie mozna ominac, to trzeba zrozumiec.
Btw. Krashan.
Moze bys tak przeniosl szkolke MUI tutaj na strone?
Tej starej z PPA nie ma co przenosić, jest nieaktualna i kiepska. Natomiast ta z MorphZone znajdzie się i tutaj.
Tej starej z PPA nie ma co przenosić, jest nieaktualna i kiepska. Natomiast ta z MorphZone znajdzie się i tutaj.
Czy ja wiem czy kiepska, duzo z niej mozna sie dowiedziec. Mozna by to traktowac jako suplement w przyszlosci a teraz jako ciekawy kurs wprowadzajacy. Oczywiscie z MZ jest na pewno obszerniejszy.
Btw.
Moze mozna by bylo dodac jeszcze jakies forum, watek z ficzersami na stronie, czy poprawkami aby bylo to w jednym miejscu.
Ekhm, wiem ze to szczegoale mozna by dawac po cytowanym tekscie 2 x <CR>
, chodzi mi po znaczniku/q. Ja teraz z rozpedu pisze i zawsze mam jakos tak dziwnie przyklejone do nie bo jestem przyzwyczajony do pisania z nowej linii.
Po znaczniku „q” jest jedno przejście do następnej linii i dodatkowy kilkupikselowy odstęp. Jest on dawany zawsze, nawet jeżeli od razu po zamknięciu cytatu zaczniesz pisać, nawet nie dając spacji po znaczniku zamykającym.
Po znaczniku „q” jest jedno przejście do następnej linii i dodatkowy kilkupikselowy odstęp. Jest on dawany zawsze, nawet jeżeli od razu po zamknięciu cytatu zaczniesz pisać, nawet nie dając spacji po znaczniku zamykającym.
Hmm, chyba nie sprecyzowalem, chodzilo mi podczas pisania odpowiedzi, kursor sie ustawia zawsze na koncu /q.
No chyba, ze tylko ja tak mam w operze…
E był pomyślany pod Amigę i wydaje się być zwięźlejszy. Masz większe doświadczenie, a ja zerowe więc nie będę się wykłócał. W każdym razie trochę softu w E powstało na MOS i to całkiem dobrego. Mnie się tam podoba 😛 Mimo mojej nienawiści i obrzydzenia do Pascala jakoś powoli składnia E zaczyna mi się podobać. ♥
No wróciłem i na ten weekend koniec sprawdzania matur. Już tłumaczę o co chodzi dokładnie. Nie planuję zostać zawodowym programistą (chociaż kto wie 😉 ). Odkąd zagrałem pierwszy raz w grę komputerową chciałem zrobić swoją. Coś tam kiedyś próbowałem na C64, ale nie wyszło ;). Teraz chciałbym zrobić grę, która będzie działała na Morphos-ie. Wiem, że postaci będą robione w Blenderze. Mam kilka książek (Kompendium Blendera, Oficjalny przewodnik do tworzenia gier w Blenderze, Jak stworzyć animację w Blenderze) o tym programie i powoli go poznaję. Okazuje się, że mogę korzystając z opcji rzeźbienia stworzyć całkiem ciekawe postacie, a wykorzystując silnik gry Blendera stworzyć samą grę. Wydaje mi się jednak, że opcja z silnikiem gry w wersji morphosowej Blendera nie jest do końca zaimplementowana (mogę się mylić). No i tu pojawia się właściwy problem. Mam ksiązki do nauki C++: Symfonia, Programowanie gier w OpenGl, Programowanie gier kompendium. Wydawało mi się, że C++ będzie najlepszym wyborem do tego typu projektu, ale teraz nie jestem juz tego pewien. Kiedyś zastanawiałem się nad BlitzBasiciem, ale wersja dla ami generuje kod tylko dla motoroli 68020, co jest marnotrastwem potencjału sprzętu jaki posiadam. Na nowsze wersje BlitzBasica (PPC) nie ma co liczyć na razie, a mnie zależy na zrobieniu przygodówki (W Kompedium o programowaniu gier nieźle tłumaczą jak właściwie zbudować scenariusz, różne elementy gry), która będzie działała tylko na Morphos-ie. Gdyby udało mi się doprowadzić projekt do szczęśliwego końca (wydaje mi się, że szansa jest) mógłbym zaistnieć w środowisku i podzielić się nowo nabytym doświadczeniem. W tej chwili nie ma sensu pisać o tworzeniu scenariuszy, bo nie mam żadnego projektu na poparcie tego, co mógłbym napisać. Książki są fajne, ale tłumaczą wszystko na przykładzie Windowsa, x86. Nie spotkałem książek, które traktowałyby o C i pisaniu gier w tym języku (że o PPC nie wspomnę). Rozumiem, że jeżeli stworzę kod w C++ na x86 wg. książki to będzie problem z przeniesieniem tego na PPC. Pozostaje mi kombinować z silnikiem gry Blendera. Jakoś pythona jako języka do gier sobie nie wyobrażam. Gdybym jednak zdecydował się robić to etapami na PC i póżniej eMacu i na forum konsultował problemy, z którymi się spotkam, to może coś by z tego wyszło. Jestem zdecydowany rozpocząć naukę w C++ na x86 i Windows, co muszę zdobyć żeby ruszyć z nauką na eMacu i Morphos-ie? Długi post wyszedł, ale musiałem.
Niekoniecznie. C++ jako język jest takie samo, niezależnie od procesora. Problemy z jakimi możesz się spotkać, to:
SDK Morphos-a (ze strony morphos.net) i jakiś edytor do pisania kodu. Może być MorphED na przykład.
OK. Jak skończę z maturami zabieram się za walczenie z C++
SDK pobrane, pora zacząć zabawę. Zastanawia mnie w czym później kompilować program, bo czytam różne opinie o GCC 2.95.3. No to:
1) W czym skompilować program pisany w C++ (żeby kompilator sam nie generował błednego kodu ) ?
2) Lepiej kompilować program etapami, czy cały?
Jak już będę walczył z konkretnymi sprawami, to założę osobny wątek.
GCC 2.95.3 raczej Ci nie wygeneruje błędnego kodu. Natomiast może po prostu nie obsługiwać bardziej zaawansowanych technik C++, które zostały ustandaryzowane później. Tak więc jeżeli C++ to jednak chyba 4.4.4. Ja również do programów w czystym C używam czwórki, np. DigiBooster 3 jest nim kompilowany, na razie problemów nie było.
To zależy tylko i wyłącznie od wielkości projektu. Jeżeli chcesz kompilować w jednym podejściu, cały kod źródłowy musi być w jednym pliku, co po przekroczeniu jakichś 100 kB kodu staje się po prostu niewygodne.
Skąd pobrać GCC 4.4.4. ?
Copyright 2014 - Wszelkie prawa zastrzeżone MorphOS.pl